Search This Blog

Friday, April 7, 2017

Pengajian Islam IDT/IQS - Ulum al-Hadits



ULUM al-HADITS oleh Ustaz Abd Razak Muthalib - 6/4/2017


1) Maksud hadits secara literal ialah sesuatu yang baru (al-Qadim).

2) Hadits bermaksud apa-apa yang datang daripada Nabi Saw sama ada perkataan, perbuatan, takril, sifat akhlak dan juga sifat kejadian (fizikal) sama ada sebelum baginda diutus menjadi rasul ataupun selepasnya.

a) Sunnah Perkataan atau qauliyah (percakapan) sama ada dalam bentuk nasihat, amaran dan sebagainya.

Contoh termudah sunnah qauliyah ialah hadits tentang niat (innama a'malu binniyyat).

b) Sunnah Perbuatan Nabi SAW seperti tatacara ersolat, berpuasa, zakat, haji dan sebagainya.

Contohnya Nabi SAW tak pernah tinggal solat sunat gabliyah dan badiyah fardhu zohor.

Contoh lain adalah Nabi SAW bertakbir 4 kali dalam solat jenazah (H/R Bukhari)

c) Takril (no comment) - pengakuan Rasulullah s.a.w terhadap beberapa perbuatan tanpa ada sebarang bantahan.

Contohnya, perbuatan khalid memakan dhab dihadapan rasulullah. Nabi SAW tidak memakan dhab tapi tidak pula melarang khalid dari memakannya dan apabila Nabi SAW ditanya adakah ianya haram baginda menjawab tidak (H/R Bukhari)

d) Akhlak Nabi SAW - Ianya menerang tentang akhlak-akhlak Nabi SAW yang mulia (husnul khuluq). Contohnya ialah hadis yang menerangkan bahawa Nabi SAW adalah manusia yang paling pemalu berbanding perempan yang belum berkahwin yang berselindung dibalik tabir (H/R Bukhari)

e) Kejadian fizikal Nabi SAW - Contohnya hadis yang menerangkan bentuk badan Nabi SAW yang tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah (H/R Bukhari)

3) Dari segi cabang ilmu hadits, Sunnah bermaksud jalan atau cara hidup sama ada terpuji ataupun tercela. Dari segi istilah, para ulama hadis mengatakan takrifnya adalah sama dengan hadis. Lawan bagi as-sunnah adalah bid’ah.

4) Dari segi usul fiqh, sunnah bermaksud perkataan, perbuatan dan takril Nabi SAW digunakan sebagai dalil untuk keluarkan hukum.

5) Perbezaan di antara hadis dan atsar. Ulama berbeza pendapat tentang perngertian hadis dan atsar. Ada yang mengatakan bahawa hadis dan atsar mempunyai makna yang sama dan ini adalah pendapat Imam Muslim, Imam Tahawi dan Imam Tabari.

Ulama lain pula mengatakan bahawa hadis adalah apa-apa yang disandarkan kepada Rasulullah SAW tetapi atsar adalah apa-apa yang disandarkan kepada selain Nabi SAW seperti sahabat, tabi’in dan tabi’ tabi’in.

~ kelas tamat ~

Wallahu'alam

















><

><

No comments:

Post a Comment