Search This Blog

Saturday, April 22, 2017

Media Sosial juga adalah milik Allah SWT



Di Malaysia, apabila ada orang berkongsi ilmu agama di FB dan laman sosial terus diperli sebegini:

'Ulamak dahulu bahas ilmu agama di madrasah, bukan di FB'

'Orang sekarang ini belajar dengan google dan Youtube sahaja'

Media sosial seperti Google, FB dan Youtube juga adalah makhluk yang miliki oleh Allah SWT. Mengapa kita perlu menghinanya? Sebelum alat tulis dan kitab dicipta, manusia hanya menggunakan kata-kata dan pengerakan untuk menyampaikan ilmu.

Setelah alat tulis dan kitab dicipta, manusia mempergunakan tulisan untuk penyebaran ilmu. Begitu juga pada hari ini di mana teknologi media sosial telah tercipta, mengapa kita tidak memgunakannya untuk berdakwah dan dan menyebarkan ilmu Islam?

Segala ilmu, baik dari segi pertuturan ataupun tulisan adalah miliki Allah SWT. FirmanNya yang bermaksud:

"Dia lah yang telah menciptakan manusia; Dia lah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan." (QS 55:3-4)

"Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan; Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya." (QS 96:4-5)

Segala ilmu yang ada di muka bumi ini adalah milik Allah SWT. Segala ciptaan, innovasi, kepakaran, teknologi yang ada pada hari ini adalah dari perkembangan ilmu yang telah diturunkan oleh Allah SWT kepada tamadun silam seperti Canaanites, Greek, Roman, Egyptian dll.

Manusia hanya mempelajari dan mengumpul ilmu-ilmu (accumulative knowledge) yang ada pada hari ini dari tamadun2 silam yang telah dikurniakan oleh Allah SWT pada suatu masa dahulu dan berkembang darinya.

Penciptaan moden seperti kapal terbang, bangunan cakar langit ataupun pokemon tidak akan wujud jika Allah SWT tidak turunkan ilmu-ilmuNya kepada tamadun silam.

Begitu juga dengan kepakaran seperti doktor, engineer, peguam, pemimpin negara dll tidak akan wujud kalau Allah SWT tidak beri tunjuk ajar kepada manusia melalui sunnah para anbiyaNya (nabi-nabi terdahulu). Malah, di dalam Islam kepakaran-kepakaran ini semua adalah fardhu kifayah kepada umat Islam.

Apabila fardhu kifayah dalam bidang kepakaran seperti perubatan, pertanian, perdagangan, pertahanan, pendidikan dll diabaikan dan tidak dimanfaatkan, maka kehidupan kemasyarakatan umat Islam akan tergugat.

Media sosial seperti FB, Youtube dan yang sewaktu dengannya hanyalah 'alat penyampaian' (tools of delivery), jika ia tidak dimanfaatkan oleh umat Islam, maka kekufuran dan kejahilan akan disebarkan melaluinya oleh pihak kufar. Islamphobia adalah disebarkan dengan menggunakan media sosial.

Oleh itu, umat Islam perlu mengambil langkah proaktif untuk menangani masalah Islamphobia dan salah tanggapan terhadap Islam melalui media sosial. Malah, kewajipan dakwah (menyeru kepada Islam) juga boleh ditunaikan dan dimanfaatkan melalui media sosial seperti FB dan Youtube.

Segala ilmu, kepakaran, ciptaan yang memberi kemaslahatan (manfaat) adalah dari Allah SWT dan ini termasuk teknologi dan ciptaan non Muslim. Mereka telah bermanfaatkan ilmu silam yang diturunkan oleh Allah SWT sehingga mampu mencipta segala yang ada pada hari ini.

Rasulullah SAW juga pernah menggunakan ilmu dari sumber non Muslim seperti strategi peperangan korek parit semasa perang khandaq yang asal dari negara Parsi.

Bahkan, Nabi SAW juga telah gunakan ilmu dan kemahiran dari mushrikin Arab yang tidak bercanggah dengan ajaran Islam (uruf, syar’u man qablana, umum al balwa) demi untuk menjaga kemaslahatan umatnya pada zaman itu.

Oleh itu, janganlah kita pada hari ini membeza-bezakan ilmu yang ada di dunia ini sebagai ilmu Islamic atau ilmu tidak islamic. Segala jenis ilmu, kepakaran, ciptaan yang ada di dunia pada hari ini (global knowledge), yang memberi kemaslahatan (manfaat) kepada manusia adalah dari Allah SWT.


Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment