Search This Blog

Wednesday, April 5, 2017

IDT-IQS Diploma in Islamic Studies 2017 - Usul al-Fiqh




Kelas Usul al-Fiqh oleh Ustaz Mustafar Mohd Suki
4/4/2017

Maksud Usul al-Fiqh

1) Fiqh – Mengetahui sebenar-benarnya berkenaan hukum hakam syarak berkaitan perbuatan amali seorang mukalaf (baligh berakal) drpd dalil-dalil terperinci (tafsili). Usul bermaksud asas, dalil atau ilmu2 mengetahui. Dalil ialah keterangan, atau bukti, atau sesuatu yang menunjukan kebenaran sesuatu yang lain.

- Dalil tafsili (dalil umum) - contohnya dalil solat, dalil zakat, dalil puasa.

Dalil tafsili (terperinci) ialah dalil yang mana ia mampu menetapkannya dan menghuraikan segala subahat (kesamaran) yang didatangkan terhadapnya.
- Dalil ijmal - (dalil khusus) - dalil yg ada rukhsah pada dalil umum.

Dalil Ijmali (umum) ialah suatu dalili dimana empunyanya tidak berupaya menetapkannya dan menghuraikan segala subahat yang didatangkan terhadapnya, seperti dikatakan kepadanya :

Apakah dalil kamu tentang adanya Allah Taala?

Maka jawabnya : Alam ini.

Ia lemah untuk menyatakan jalan yang boleh menunjukkan bahawa ada alam ini, menunjukkan ada Allah Taala atau ia berkuasa pada menyatakannya, tetapi jika datang iktiradh(penentangan) terhadapnya, ia tidak mampu menghuraikannya sebagaimana yang dituntut.

- Dalil ijmali atau kulli adalah dalil bersifat umum yang di bawahnya terdapat beberapa dalil, sedangkan dalil tafsili atau juz’i adalah nas yang ada dengan bentuk tertentu. 

- Hukum kulli atau ijmali adalah hukum bersifat umum yang mencakup beberapa hukum, sedangkan hukum juz’i adalah hukum yang terkhusus pada sesuatu yang tertentu.

2) Usul al-Fiqh – Mengetahui dalil-dalil fiqh secara umum dan cara mengeluarkan hukum darinya serta keadaan orang yang mengeluarkan (istinbat) hukum. Ilmu usul fiqh adalah ilmu yang membahaskan keadah yg digunakan oleh seorang mujtadid ketika berijtihad. Mengaji ilmu usul fiqh ada 4 perkara, iaitu:

1) Perbahasan hukum syarak (hukum taklifi - wajib, sunat, harus, makruh, haram dan juga hukum wadie - sah, batal)
2) Dalil syarak - (quran, sunnah, ijma' qiyas, maslahah, istihsan, sadd al dhari'a dll)
3) Methodologi istinbat hukum (qawaid usulia)
4) Perbahasan tentang ijtihad dan fatwa (pembahasan mujtahid, muttabi'k (ittiba), muqallid)

Fiqh atau feqah ialah hukum hakam dalam Islam. Usul al-Fiqh ialah kaedah para ulama menghasilkan hukum itu. Usul al-Fiqh adalah methodology ijtihad, iaitu bagaimana para ulama usuli/fuquha/mujtahid/mufti menghasilkan hukum untuk sesuatu masalah dalam agama.

- Imam al Shafii orang pertama yg menulis kitab tentang Usul al-Fiqh.


Perbezaan Di Antara Usul Al-Fiqh Dan Juga Fiqh:

Di antara perbezaan fiqh dan juga usul al-fiqh adalah seperti berikut:

Pertama: Fiqh memberi tumpuan kepada dalil-dalil tafsili (juz’ie).

Manakala usul al-fiqh pula memberi tumpuan kepada dalil-dalil ijmali (kulliy). Dalil-dalil ijmali adalah dalil-dalil syarak yang disepakati dan juga dalil-dalil yang diperselisihi.

Kedua: Fiqh adalah pengetahuan tentang hukum-hakam syarak dari sudut haram, wajib, sunat, makruh, dan juga mubah (harus). Dan kesemua hukum-hakam ini diambil daripada dalil-dalil tafsilibersumberkan al-Kitab dan juga al-Sunnah.

Sedangkan usul al-fiqh pula merupakan himpunan kaedah-kaedah yang menjelaskan kepada seorang faqih akan jalan yang wajib untuk dilaziminya dalam mengeluarkan hukum daripada dalil-dalilnya.

Ketiga: Isu yang dikaji dalam feqh adalah berkenaan perbuatan mukallaf. Justeru seorang ahli feqh ataupun faqih mengkaji berkenaan perbuatan mukallaf dari sudut jual belinya, sewa, pinjaman, solat, puasa, haji, zakat, dan semuanya yang berkaitan dengan perbuatan mukallaf untuk diketahui hukum-hakam setiap perbuatan ini.

Sementara isu yang dikaji dalam usul al-fiqh pula adalah dalil-dalil syar’ie yang bersifat kulliy (ijmali). Maka seorang usuli mengkaji berkenaan qiyas dan juga kehujahannya, berkenaan ayat-ayat ‘am, ayat-ayat perintah, mutlak, muqayyad dan seumpamanya.


Contoh Perbezaan Di Antara Usul Fiqh Dan Fiqh

Allah S.W.T berfirman di dalam al-Quran:

Maksudnya: "Dan dirikanlah Solat." (Surah al-Baqarah ayat 43)

Berdasarkan ayat di atas, seorang faqih (ahli fiqh) akan mengkaji berkenaan suatu perbuatan mukallaf iaitu solat serta hukumnya ke atas mukallaf.

Manakala seorang usuli (ahli usul fiqh) pula akan mengkaji berkenaan ayat tersebut yang merupakan suatu ayat perintah seterusnya mereka membuat suatu kaedah usul:

Maksudnya: “Kata perintah membawa kepada hukum wajib kecuali jika terdapat qarinah yang mengalihkan daripada wajib kepada sunat.”

Maka seorang faqih menggunakan kaedah yang telah disediakan oleh para ulama usul fiqh ini lalu mengatakan: Hukum mendirikan solat bagi seorang mukallaf adalah wajib.

Justeru, seorang ahli usul feqh menyediakan kaedah untuk ahli feqh dalam mengeluarkan hukum. Manakala seorang ahli fiqh (faqih) akan melazimi kaedah-kaedah yang disediakan oleh ahli usul fiqh ini dalam proses pengeluaran hukum.


Sejarah ringkas Usul Fiqh

1) Asas berlaku sejak turunnya Wahyu (zaman Nabi SAW).
2) Kitab pertama disusun adalah kitab al-Risalah oleh imam Shafie

Rujuk: Pengenalan Usul al-Fiqh


Aliran Madrasah Fiqh

1) Hanafiyyah (mazhab Hanafi) - aliran ra'i imam hanifa (aliran fuquha)
2) Mutakalimin (jumhur ulama) - ambil dalil dari nas (Quran dan Sunnah)
3) Mutaakkirin (gabung dua kaedah)


Belajar Usul Fiqh atau Fiqh? 

- Belajar Fiqh ialah belajar hukum hakam. (ini wajib, itu harus, ini haram dll)
- Belajar Usul Fiqh ialah belajar mengapa hukumnya begitu, kenapa wajib, kenapa sunat, kenapa harus, kenapa makruh, kenapa haram. Apa dalil yg terlibat. Kaedah para ulama berijtihad.



Pelajaran Umum Fiqh

1) Usul Fiqh
2) Qawaid al Fiqhiyyah
3) Feqah
4) Maqasid Syariah (tujuan syarak)


Pembahagian Pelajaran Usul al-Fiqh

1) Hukum Syarak
2) Dalil (4 yg sepakat ASIQ - Al-Quran, Sunnah, Ijma', Qiyas....dan 8 yang khilaf - istihsan, masalihuruf, syara man qablana, qaul sahabi, istishab, sad al zaraie, amal ahlu madinah)
3) Taarud tarjih (dalil yg bercanggah dan penyelesaiannya)
4) Ijtihad dan taqlid


Hukum taklifi

1) Arahan Allah SWT berkaitan dengan perbuatan mukalaf samada berbentuk permintaan, pilihan, atau wadhie. Hukum taklifi - wajib, sunat, harus, makruh, haram. Hukum wadhie - halal, sah, batal dll.

Takrif wajib

1) Apa yang diberi pahala bagi yang melakukannya dan azab bagi yg meninggalkan


Pembahagian Hukum

Wajib, Sunat, Haram, Makruh, Harus, Azimah, dan Rukhsah


1) Wajib
- Segi waktu (panjang atau pendek)
- Segi sifat (wajib salah satu dan boleh pilih)
- Segi individu (fardhu ain dan fardhu kifayah)
- Segi bilangan (ditentukan bilangan dan tidak ditentukan)


2) Sunat
- Sunat muakkadah (sunnah yang dituntut, jarang ditinggalkan Nabi SAW)

Contoh: 
a) Solat Sunat Qabliyyah (sebelum) solat fardhu Subuh
b) Solat Sunat Qabliyyah (sebelum) dan sunat Ba'diyyah (selepas) solat fardhu Zohor
c) Solat Sunat Ba'diyyah (selepas) solat fardhu Mahgrib
d) Solat Sunat Ba'diyyah (selepas) solat fardhu Isyak
e) Solat sunat Witir
f) Solat Tarawih dalam bulan Ramadhan

- Sunat tidak muakkadah (sunnah ghairu muakkad)

Contoh:
a) Solat Dhuha
b) Solat Sunat Qabliyyah (sebelum) dan sunat Ba'diyyah (selepas) solat fardhu Asar

- Sunat adat/zaidah 

Contoh:
a) Makan paha kambing - Nabi SAW suka makan paha kambing.
b) Larangan makan dhab (biawak) - Nabi SAW tidak makan dhab kerana ia bukan makanan kebiasaan Nabi SAW tetapi dia tidak melarang sahabat-sahabat memakannya.

>
<

9/5/2017
Usul al-Fiqh oleh Ustaz KA

1) Madrasah ahlul Ra'i (cenderung kpd qiyas) dan Madrasah ahlul Hadits (cenderung kpd hadits ahad). Imam Shafii mengabungkan kedua2 madrasah ini dalam kitabnya al Risalah.

2) Hukum secara istilah bermaksud khitab Allah (atau Titah Allah) dan Sunnah Nabi SAW. Hukum menurut bahasa, artinya : “Menetapkan sesuatu atas sesuatu” sedang menurut istilah, ialah : “Khithab (titah) Allah, atau sabda Nabi Muhammad s.a.w. (sunnah) yang berhubungan dengan segala amal perbuatan mukallaf, baik titah itu mengandung tuntutan suruhan, larangan atau membolehkan sesuatu, atau menjadikan sesuatu sebab, syarat atau memperbolehkan sesuatu, atau menjadikan
sesuatu sebab, syarat atau penghalang (mâni’) bagi sesuatu hukum “

3) Perintah Allah yg bersifat tuntutan jika kuat akan menjadi wajib/haram. Jika perintah Allah itu bersifat anjuran, ia akan menjadi sunat. Jika perintah itu ada dua sifat, iaitu tuntutan dan anjuran, maka ia akan jadi sunat dan jika perintah itu bersifat larangan dan anjuran, ia akan menjadi makruh. Jika perintah itu bersifat umum atau tanpa rajih, ia akan menjadi harus.

4) Wadhie bermaksud 'letak'. Secara istilah usul fiqh ialah sebab, syarat atau halangan. Iaitu sesuatu menjadi syarat atau halangan atas perintah Allah. Contoh; menunaikan Haji adalah wajib bagi yg mampu - perintah 'bagi yg mampu' menjadi halangan kpd sesuatu yg wajib bagi seorang mukalaf. Hukum Wadhie adalah rukhsah dari Allah SWT.

5) Hukum syarie hanya bersangkutan dgn perbuatan mukalaf yang dituntut perintah dan larangan oleh Allah secara pasti atau afdal.

6) Perintah Allah yang dituntut ada 2, iaitu buat dan tinggalkan. Perintah buat pula dibahagi kpd 2, iaitu secara pasti dan secara afdal. Perintah yg pasti jadi wajib, manakala perintah yg afdal menjadi sunat/mandud.

7) Perintah Allah yg bersifat larangan yg perlu ditinggalkan pula dibahagi kepada 2, iaitu pasti (jadi hukum haram) dan anjuran/afdal (jadi hukum makruh).

8) Perintah yg pasti ialah perintah yg tiada dalil yg menunjukkan sebaliknya, iaitu dalil yg Qati'.

9) Hukum harus/mubah pula ialah perintah Allah yg bersifat perintah yg tiada 'tidak pasti' dan tiada 'tidak dilarang'.

10) Hukum wadua' (asal waduk) - hukum wadhie terletak pd syarat kitaran bumi, masa, tempat, bulan. Contohnya, tak boleh menunaikan Haji pd bulan selain bulan Haji iaitu 8 hingga 12 hari bulan Zulhijjah.

11) Hukum wajib/haram - perintah Allah secara pasti dan Qati'. Hukum sunat/mandub dan hukum makruh ialah perintah Allah yg bersifat afdal/anjuran.

12) Hukum Sunat/mandub = Sunnah - dapat pahala jika buat, tiada dosa jika ditinggalkan. Hukum makruh pula siapa yg tinggalkannya dapat pahala dan jika buat tiada dosa.

13) Hukum harus/mubah ialah perintah Allah yg tiada suruhan dan larangan. Asal sesuatu perkara muamalat ialah harus sehingga terdapat dalil larangannya.

>
<


23/5/2017
Pengajian Usul al-Fiqh oleh Ustaz KA 

1) Hukum Taklifi -

a) Ijab - Wajib - fardhu ain dan fardhu kifayah
b) Nadb - Sunat
c) Tahrim - Haram
d) Karanah - Makruh
e) Ibahah - Harus

2) Mazhab Hanafi bahagikan perkara Fard dan Wajib:

i) Fard - perkara Qati al Tsubut, Qati al Dilalah
ii) Wajib - perkara Qati al Tsubut, Zanni al Dilalah

3) Lafaz yg digunakan dlm Quran yg menjadi hukum wajib:

i) Perintah (al-amru)
ii) Difardhukan (fard)
iii) Diwajibkan (wajib)
iv) Alla
v) Hak

4) Hukum wajib dibahagi kpd dua:

i) Wajib mutlak - tidak ditentukan waktunya (tidak dibataskan waktu, tidak ada dosa jika melewatkan)
Contoh: Ibadah Haji sbb bagi yg mampu, Qada Ramadhan - wajib tapi boleh ditangguh. Tapi mengerjakannya
secara segera kerana ajal tidak diketahui.

ii) Wajib muqayyad - perkara yg diikat dengan sesuatu seperti wajib yg terikat dgn waktu.
Contoh: Solat fard 5 waktu - tak boleh buat sebelum atau selepas waktu. Puasa di bulan Ramadhan (lain bulan tak boleh)

iii) Wajib yg ditentukan oleh kadar
a) Muhadad - yg ditentukan had spt zakat yg ada kadar had. Contoh lain: Hukum Diyat yg telah ditetapkan kadarnya.
b) Ghair Muhadad - yg tidak ditentukan had spt mas kahwin.

iv) Wajib yg ditentukan oleh orangnya spt fardhu ain dan fardhu kifayah.

v) Wajib yg ditentukan pilihan

~ Kelas Tamat ~


Pengajian Usul Fiqh oleh Ustaz KA - 25/5/2017

A) Mandud

1) Mandud/mustahab (sunat) - arahan yg bersifat anjuran (tidak bermaksud wajib). Siapa yg buat dapat pahala, tinggal tak ada dosa.

Contoh: Surah baqarah QS 2:282 - ayat suruhan yg membawa maksud anjuran.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu..."
2) Sunat Muakkad - sunat yg dituntut

3) Sunat ghair muakkad - sunat yg tidak dituntut

4) Sunat Zawaid (singular zaidah) - sunnah adab nabi saw

5) Tidak dibenarkan seorang mukalaf meninggalkan segala sunat. Mereka jenis ini layak diberi nasihat.

B) Haram (atau muharam/benda yg diharamkan/dilarang)

1) Perkara yg dituntut untuk ditinggalkan

2) Lafaz dlm al Quran perkara yg haram - haram

3) Najis Hukmi (najis secara maknawi), Najid hissi (najis)

4) Muharam lizatihi - haram of end - minum arak, berzina, sumbang mahram, jual benda bangkai (diharamkan kerana zatnya)

5) Muharam lighairi - haram of means - benda lain yg menjadikannya haram spt jual beli barang haram, nikah cina buta, dll.


Wallahu'alam






No comments:

Post a Comment