Pengajian Fiqh oleh Ustaz Khairil Anwar - 13/4/2017
1) Ulama bahagikan Agama Islam kepada 3 bahagian, iaitu Akidah, Syariat dan Akhlak untuk senang dipelajari.
2) Syariat dibahagi kpd 2 bahagian, iaitu ibadat dan muamalat.
3) Ilmu Akhlak juga digelar tasawuf atau tazkiah (tazkiyatun nafs).
4) Akidah melibatkan perkara-kara ghaib. Kalau akidah tak sempurna, syariat (hukum & amalan) dan akhlak juga tidak akan sempurna. Sebelum masuk bab syariat dan akhlak, akidah mesti kukuh dulu.
5) Hikmah berganding dengan kitab bermaksud sunnah. Sunnah Nabi SAW yg paling unggul ialah pembersihan akidah arab jahilia, iaitu menghapuskan syirik, kepercayaan kurafat (tathayyur atau thiyarah), amalan yg bercanggah dengan syarak Islam dll.
6) Fiqh atau feqah ialah hukum hakam yg berkaitan dengan seorang mukalaf. Syariat pula bersifat lebih umum yg berkaitan dengan segala ciptaan Allah SWT.
7) Secara umum, fiqh dikembangkan dalam 4 peringkat, iaitu zaman Nabi SAW, zaman sahabat, zaman tabiin dan zaman tabiin tabiut. Setelah zaman tabi’in, keadaan umat Islam semakin berubah. Bilangan umat Islam bertambah ramai antara orang Arab dan orang bukan Arab. Pada masa itu, timbul banyak masalah baru yang tiada ketentuan hukumnya dalam al-Quran dan al-Sunnah secara jelas. Keadaan tersebut menyebabkan para ulama mula menyusun kaedah-kaedah fiqh tertentu untuk dijadikan landasan kepada ijtihad mereka.
8) Menurut pandangan ulama, setiap 100 tahun Allah SWT akan turunkan seorang mutajdid. Mutajdid ialah seorang yg akan membetulkan Islam zamannya itu kepada Islam yg dibawa oleh Nabi SAW.
9) Selepas zaman khalifah Othman bin Affan, bermacam-2 jenis golongan yg rosak akidah muncul. Diantaranya golongan khawarij, syiah, jabariah, qadariyah, murji'ah dll.
10) Ahli suffah ialah kumpulan miskin yg tak ada tempat tinggal pd zaman Nabi SAW. Nabi SAW telah sediakan satu tempat untuk mereka di masjidnya yg dipanggil 'suffah'. Ketua kumpulan ini adalah Abu Hurairah. Perkataan Sufi berasal dari perkataan Suf (kain wool) (menunjukkan kepada orang ramai sifat kezuhudan), perkataan sufi tiada kene mengena dengan ahli suffah, tetapi ahli-ahli Sufi sekarang cuba untuk tarik perkataan suffah tu "rebranding" supaya orang yang tiada ilmu ikut mereka.
11) ASWJ tidak menghukum secara pukal. ASWJ tidak menghukum syiah sebagai kufur secara pukal. Ia terpulang kepada amalan mereka, jika amalan mereka kufur, maka kufurlah mereka.
12) Kumpulan yg rosak akidah zaman kini spt golongan anti-hadist, wahdatul wujud dll.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
________________________________________________________________________________
Topik 1 - Pengajian Akidah oleh Ustaz Syafiq Abu Mubarak - 13/4/2107
1) Aqidah dari segi bahasa berasal dari Bahasa Arab (al-aqdu) yang bermakna 'ikatan kuat/kukuh' atau 'sangkutan' atau menyimpulkan sesuatu keyakinan. - contoh perkataan akada, akad nikah, akad jual beli.
2) *repeat* Akidah berasal dari perkataan Arab 'Al-aqdu' yg bermaksud ikatan kuat/kukuh. Akidah ialah ilmu prinsip dalam Islam.
3) Berdakwah kepada non-Muslims mesti bersandarkan ayat2 Al-Quran dan dikukuhkan dengan idealogi.
4) Agama Islam ialah agama menegur atau agama nasihat. Kita saling tegur menegur untuk menyelamatkan akidah umat Islam.
5) Akidah Islamiyyah - apa yg dipercayai dalam agama Islam.
6) Akidah ASWJ - apabila munculnya terlalu banyak golongan jema'ah sesat selepas khalifah Othman bin Affan, maka muncullah ilmu pengajian akidah ASWJ. Ilmu Akidah ASWJ ialah akidah kumpulan salafusoleh, iaitu 3 generasi pertama Nabi SAW. Salafusoleh - sahabat, tabiin, tabiut tabiin dan mereka yg ikut tabiut tabiin.
7) Akidah Salaf (salafusoleh) - akidah para sahabat, tabiin, tabiut tabiin dan mereka yg ikut tabiut tabiin.
8) Khilaf dalam cabang akidah amat kecil.
Topik 2 - Sumber ilmu akidah Islamiyah/ASWJ dan cara pengambilannya.
1) 'Masdar' bermaksud sumber.
2) 'Manhaj al talaqi wal istidhal' bermaksud methodology pengambilan dalil akidah dalam Islam.
3) Munculnya fahaman2 sesat dalam kalangan umat Islam antaranya disebabkan kerana kesalahan dalam pengambilan sumber. Baik memang sumbernya yg salah atau sumbernya benar namun cara pengambilannya yg salah.
AL-QURAN DAN ILMU TAUHID
MUQADIMAH
Dua cara mempelajari ilmu akidah
- Cara Rasul-Rasul (melalui cara wahyu)
- Cara ahli Falsafah (melalui akal fikiran) (Cara ini digunapakai oleh orang kafir, sesat, ramai di kalangan tarekat dan sufi dalam mempelajari akidah)
Cara pemikiran Falsafah, mereka tidak beriman kepada dalil nas wahyu, tetapi mereka menagungkan pemikiran mereka dan inginkan pembuktian melalui pancaindera dan fikiran mereka.
Di dalam Quran, mereka ada meminta kepada Rasul untuk menunjukkan Allah. Ada yang suruh Malaikat turun kepada mereka baru mereka percaya.
Mereka akan beragumentasi dengan akal fikiran mereka. Maka apa yang Rasul dan Quran beritahu, mereka tidak akan percaya dan beriman kepadanya melainkan apabila ia sesuai dengan akal singkat mereka.
Ahli Sunnah Wal Jemaah beriman kepada apa yang diberitahu di dalam Quran dan apa yang disabdakan oleh Rasulullah ﷺ tanpa perlu mentakwilkan tanpa petunjuk. Sepertimana firman Allah, Quran menjadi petunjuk bagi orang yang bertakwa.
Quran Ali-Imran (3:138):
"Quran ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta penjelasan bagi orang yang bertakwa".
Mereka yang tidak bertakwa akan berdebat / berselisih dengan Quran.
TAUHID
Menjadikan Allah sebagai satu-satunya sembahan yang benar dengan segala aspek kekhususan.
Terdapat penyembah Nabi - Kaum Nasrani
Terdapat penyembah Wali-Wali - Ramai dari kalangan Tarekat dan Sufi
Quran Taubah (9:31)
"Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah, dan juga Al-Masih ibn Maryam. Padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa. Tidak ada Tuhan selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan."
PEMBAHAGIAN TAUHID
Terdapat beberapa pembahagian Tauhid yang telah dilakukan oleh ulama-ulama terdahulu:
PEMBAHAGIAN TAUHID KEPADA 2
1) Ilmu - Apabila Allah menerangkan tentang Allah, kita wajib percaya, beriman
2) Amalan - Apabila Allah memerintahkan, kita wajib ikut dan taat
Apabila membaca Surah Al-Kafirun: Kita mentauhidkan Allah di dalam amalan dan tidak mengikut orang kafir/ engkar dalam amalan mereka
Apabila membaca surah al-Ikhlas: Kita mentauhidkan Allah di dalam ilmu
PEMBAHAGIAN TAUHID KEPADA 3
(1) Perbuatan Allah kepada Makhluk - Ar-Rububiyah
(2) Beribadah makhluk kepada Allah - Uluhiyah
(3) Nama-nama dan sifat Allah (Ar-Rahman, Ar-Rahim, Al-Malik, Al-Qudus...)
Surah al-Fatihah
Ayat 1: (3)
Ayat 2: (1)
Ayat 3: (3)
Ayat 4: (1) & (3)
Ayat 5: (2)
Berkaitan dengan Sifat Rububiyah Allah, secara umumnya orang kafir pun mempercayai sifat Rububiyah Tuhan, iaitu Tuhan yang menciptakan langit dan bumi
Surah az-Zukhruf (87)
Dan sungguh, jika kamu tanyakan kepada mereka: Siapakah yang menciptakan mereka, nescaya mereka akan menjawab" Allah, maka bagaimanakah mereka dapat dipalingkan?"
Dalil di atas menunjukkan bahawa kaum Musyrikin Mekah juga mempercayai sifat Rububiyah Allah yang Maha mencipta. Tetapi mereka tidak menyembah Allah mengikut cara yang sepatutnya. Mereka beribadah mengikut cara yang mereka suka, mengikut guru-guru mereka, mengikut nenek moyang mereka tanpa mengikuti petunjuk dan cara yang ditunjukkan oleh Nabi.
Mereka percaya Tuhan yang menciptakan segala sesuatu, tetapi mereka salah dari segi peribadatan.
Mereka salah dalam Bab - Uluhiyah
Mereka salah dalam cara peribadahan mereka kepada Tuhan.
Ada yang menyembah tuhan lain selain Allah
Ada yang bertawasul dengan orang soleh yang telah mati
Ada yang beribadah mengikut cara nenek moyang
Ada yang beribadah dan memohon kepada Tuk Guru
Ada yang mengikut perintah Tuk Guru, segala yang Tuk Guru mereka kata mesti betul walaupun tiada dalil.
Tawasul yang dibenarkan ada 3:
- Bertawasul dengan nama-nama Allah
- Bertawasul dengan amalan-amalan soleh kita yang telah lalu
- Bertawasul dengan doa orang soleh
Tiga jenis Tawasul dalam Surah Al-Fatihah
Ayat 1-3: Tawasul dengan nama-nama Allah
Ayat 4: kita berikrar hanya menyembah Allah (amal soleh)
Ayat 5-7: selepas bertawasul dengan ayat 1-4, kita memohon doa. Memohon jalan yang lurus.
Selepas habis surah al-Fatihah, ramai-ramai membaca Amin (orang ramai mendoakan agar doa-doa diatas diterima)
TAUHID ASMA WA SIFAT (Nama dan Sifat Allah)
Tauhid dalam penetapan nama dan sifat Allah seperti yang telah ditetapkan bagi diri-Nya dalam al-Quran dan Hadis Rasulullah ﷺ yang sahih.
Bentuk penyelewengan dalam asma wa sifat:
1. Tahrif - adalah memalingkan makna, menukar makna sesuatu nama atau sifat Allah
2. Ta'thil - mengingkari dan menolak sebahagian sifat Allah Sebagaimana Allah menyatakan bahawa Allah berada di langit, mereka mengingkari dan mengatakan Allah berada di mana-mana
3. Takyif - mengambarkan hakikan keadaan Allah
4. Tasybih - menyerupakan Allah dengan makluk
5. Tafwidh - iaitu tidak menolah nama atau sifat Allah, namun mereka enggan menetapkan maknanya.
footnote: ASWJ - Ahli Sunnah Wal Jemaah (yg disandarkan kepada salafusoleh, iaitu 3 generasi pertama Nabi SAW) dan BUKAN Pertubuhan ASWAJA yg diketuai oleh Zamihan itu.
AL-QURAN DAN ILMU TAUHID
MUQADIMAH
Dua cara mempelajari ilmu akidah
- Cara Rasul-Rasul (melalui cara wahyu)
- Cara ahli Falsafah (melalui akal fikiran) (Cara ini digunapakai oleh orang kafir, sesat, ramai di kalangan tarekat dan sufi dalam mempelajari akidah)
Cara pemikiran Falsafah, mereka tidak beriman kepada dalil nas wahyu, tetapi mereka menagungkan pemikiran mereka dan inginkan pembuktian melalui pancaindera dan fikiran mereka.
Di dalam Quran, mereka ada meminta kepada Rasul untuk menunjukkan Allah. Ada yang suruh Malaikat turun kepada mereka baru mereka percaya.
Mereka akan beragumentasi dengan akal fikiran mereka. Maka apa yang Rasul dan Quran beritahu, mereka tidak akan percaya dan beriman kepadanya melainkan apabila ia sesuai dengan akal singkat mereka.
Ahli Sunnah Wal Jemaah beriman kepada apa yang diberitahu di dalam Quran dan apa yang disabdakan oleh Rasulullah ﷺ tanpa perlu mentakwilkan tanpa petunjuk. Sepertimana firman Allah, Quran menjadi petunjuk bagi orang yang bertakwa.
Quran Ali-Imran (3:138):
"Quran ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta penjelasan bagi orang yang bertakwa".
Mereka yang tidak bertakwa akan berdebat / berselisih dengan Quran.
TAUHID
Menjadikan Allah sebagai satu-satunya sembahan yang benar dengan segala aspek kekhususan.
Terdapat penyembah Nabi - Kaum Nasrani
Terdapat penyembah Wali-Wali - Ramai dari kalangan Tarekat dan Sufi
Quran Taubah (9:31)
"Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah, dan juga Al-Masih ibn Maryam. Padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa. Tidak ada Tuhan selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan."
PEMBAHAGIAN TAUHID
Terdapat beberapa pembahagian Tauhid yang telah dilakukan oleh ulama-ulama terdahulu:
PEMBAHAGIAN TAUHID KEPADA 2
1) Ilmu - Apabila Allah menerangkan tentang Allah, kita wajib percaya, beriman
2) Amalan - Apabila Allah memerintahkan, kita wajib ikut dan taat
Apabila membaca Surah Al-Kafirun: Kita mentauhidkan Allah di dalam amalan dan tidak mengikut orang kafir/ engkar dalam amalan mereka
Apabila membaca surah al-Ikhlas: Kita mentauhidkan Allah di dalam ilmu
PEMBAHAGIAN TAUHID KEPADA 3
(1) Perbuatan Allah kepada Makhluk - Ar-Rububiyah
(2) Beribadah makhluk kepada Allah - Uluhiyah
(3) Nama-nama dan sifat Allah (Ar-Rahman, Ar-Rahim, Al-Malik, Al-Qudus...)
Surah al-Fatihah
Ayat 1: (3)
Ayat 2: (1)
Ayat 3: (3)
Ayat 4: (1) & (3)
Ayat 5: (2)
Berkaitan dengan Sifat Rububiyah Allah, secara umumnya orang kafir pun mempercayai sifat Rububiyah Tuhan, iaitu Tuhan yang menciptakan langit dan bumi
Surah az-Zukhruf (87)
Dan sungguh, jika kamu tanyakan kepada mereka: Siapakah yang menciptakan mereka, nescaya mereka akan menjawab" Allah, maka bagaimanakah mereka dapat dipalingkan?"
Dalil di atas menunjukkan bahawa kaum Musyrikin Mekah juga mempercayai sifat Rububiyah Allah yang Maha mencipta. Tetapi mereka tidak menyembah Allah mengikut cara yang sepatutnya. Mereka beribadah mengikut cara yang mereka suka, mengikut guru-guru mereka, mengikut nenek moyang mereka tanpa mengikuti petunjuk dan cara yang ditunjukkan oleh Nabi.
Mereka percaya Tuhan yang menciptakan segala sesuatu, tetapi mereka salah dari segi peribadatan.
Mereka salah dalam Bab - Uluhiyah
Mereka salah dalam cara peribadahan mereka kepada Tuhan.
Ada yang menyembah tuhan lain selain Allah
Ada yang bertawasul dengan orang soleh yang telah mati
Ada yang beribadah mengikut cara nenek moyang
Ada yang beribadah dan memohon kepada Tuk Guru
Ada yang mengikut perintah Tuk Guru, segala yang Tuk Guru mereka kata mesti betul walaupun tiada dalil.
Tawasul yang dibenarkan ada 3:
- Bertawasul dengan nama-nama Allah
- Bertawasul dengan amalan-amalan soleh kita yang telah lalu
- Bertawasul dengan doa orang soleh
Tiga jenis Tawasul dalam Surah Al-Fatihah
Ayat 1-3: Tawasul dengan nama-nama Allah
Ayat 4: kita berikrar hanya menyembah Allah (amal soleh)
Ayat 5-7: selepas bertawasul dengan ayat 1-4, kita memohon doa. Memohon jalan yang lurus.
Selepas habis surah al-Fatihah, ramai-ramai membaca Amin (orang ramai mendoakan agar doa-doa diatas diterima)
TAUHID ASMA WA SIFAT (Nama dan Sifat Allah)
Tauhid dalam penetapan nama dan sifat Allah seperti yang telah ditetapkan bagi diri-Nya dalam al-Quran dan Hadis Rasulullah ﷺ yang sahih.
Bentuk penyelewengan dalam asma wa sifat:
1. Tahrif - adalah memalingkan makna, menukar makna sesuatu nama atau sifat Allah
2. Ta'thil - mengingkari dan menolak sebahagian sifat Allah Sebagaimana Allah menyatakan bahawa Allah berada di langit, mereka mengingkari dan mengatakan Allah berada di mana-mana
3. Takyif - mengambarkan hakikan keadaan Allah
4. Tasybih - menyerupakan Allah dengan makluk
5. Tafwidh - iaitu tidak menolah nama atau sifat Allah, namun mereka enggan menetapkan maknanya.
footnote: ASWJ - Ahli Sunnah Wal Jemaah (yg disandarkan kepada salafusoleh, iaitu 3 generasi pertama Nabi SAW) dan BUKAN Pertubuhan ASWAJA yg diketuai oleh Zamihan itu.
~ kelas tamat ~
No comments:
Post a Comment