Search This Blog

Friday, April 21, 2017

IDT-IQS Pengajian Ulum al Quran





18/4/2017 - Pengenalan Ulum al-Quran oleh Ustaz Abu Hafiz Salehuddin


1) Maksud Ustaz dalam bahasa Arab ialah Professor.

2) Ustaz di Malaysia pula datang dari pelbagai kelayakan, kekadang hanya lepasan SPM sahaja. Masyarakat Islam kita selalu memandang ustaz sebagai 100% benar. Apa sahaja mereka jual, masyarakat mempercayainya. Sebenarnya, Ustaz tidak sentiasa betul.

3) Tiada larangan dalam Islam yg mengatakan Ustaz tidak boleh ditegur atau dipertikaikan (secara ilmiah). Rasulullah SAW ketika perang Badr, Rasulullah SAW berhenti di suatu tempat untuk untuk membina khemah. Kemudian ada seorang sahabat bertanya pada Nabi, adakah tempat henti ini adalah wahyu dari langit, atau pandangan peribadi Rasulullah SAW?

Rasulullah SAW menjawab bahawa ia adalah pandangan peribadi, maka sahabat mencadangkan satu kawasan yang lebih ke hadapan untuk menyekat sumber air pihak musuh. Rasulullah SAW tidak mengatakan "AKU adalah NABI, aku takkan salah".

Tetapi Rasulullah SAW mengikuti cadangan sahabat tersebut kerana pendapatnya lebih tepat untuk waktu perperangan. Rasulullah SAW benci perang, tetapi adakalanya perlu dilakukan bila dizalimi.

4) Dalam masyarakat Islam kita, masalah tuduh-menuduh dan gelar-mengelar dengan gelaran cercaan apabila terdapat pandangan berbeza adalah perkara lazim. Amalan buruk ini merosakkan imej baik Islam.

5) Antara tanda kiamat, manusia membaca Quran, tetapi tidak melepasi leher tengkorak. Sekadar membaca tanpa memahami (macam burung kakak tua).

6) Maksud ulum al-Quran ialah ilmu memahami maksud ayat & istilah dan menghuraikan/mentafsirkan apa yang terdapat dalam Al-Quran dengan baik dan lebih sempurna.

7) Al Quran ialah satu manifestasi perjuangan Nabi SAW. Perjuangan Nabi SAW ialah menyebarkan ajaran Islam yg di Wahyukan oleh Allah SWT di satu masyarakat jahilia yang teramat jahil.

8) Sebelum ketibaan Islam, Nabi SAW memperjuangkan kejahilan masyarakat Arab dengan fitrah (conscience, rightenous) sehingga dia pergi ke gua Hira' untuk bertafakur dan mencari ilmiah bagaimana nak mengatasi masalah kejahilan ini. Rasulullah SAW telah dipersediakan selama 40 tahun untuk menerima wahyu. Dia dilahirkan dalam keluarga yatim piatu. Dijaga oleh datuk, bapa saudara. Menjadi penternak kambing dan kemudian ahli perniagaan.

Masyarakat ketika itu rosak dan penuh dengan kemaksiatan. Rasulullah SAW pergi ke gua hira untuk bertafakur. Suatu hari, Jibril datang memeluk Rasulullah SAW dan suruh beliau membaca. Rasulullah SAW kata baginda tidak boleh membaca. Rasul tidak boleh membaca menjadi bukti bahawa Quran bukan dicopy paste dari tempat lain. Malah tiada Bible dalam bahasa arab pada waktu baginda.

Terdapat musuh Islam orientalis yg mengatakan Rasulullah SAW berhalusinasi nampak Jibril. Tetapi ditakdirkan Allah SWT telah menentukan bahawa Jibril datang memeluk Rasulullah SAW, dan direkodkan di dalam sahih bukhari hadis no 4. Ini membuktikan bahawa Rasulullah SAW tidak berhalusinasi.

Ada waktu ketika peha Anas bin Malik berada di bawah kaki Nabi dan wahyu diturunkan. Anas tiba-tiba merasakan kakinya ditekan dengan sangat berat seperti hampir patah. Ada waktu, Aisyah melihat, Rasulullah SAW berpeluh dengan banyak sewaktu wahyu diturunkan.

Di waktu lain pula, ketika Rasulullah SAW berada di atas unta semasa wahyu turun Unta tersebut tiba-tiba terduduk kerana bebanan wahyu. Walaupun unta adalah binatang yang tegap dan kuat, yang digunakan untuk mengangkat barangan-barangan dagangan dan berjalan berbulan-bulan di kawasan yang ketiadaan air dan panas, ketika wahyu diturunkan tiba-tiba unta itu terduduk kerana terlalu berat dengan bebanan wahyu itu.

Betapa beratnya Quran ketika ia diturunkan. Tetapi di zaman ini, untuk mempelajari al Quran adalah satu perkara yang sangat mudah. Terdapat banyak kemudahan untuk pelajari dan fahami isi kandungan al Quran di zaman ini. Tetapi umat Islam pada hari ini mengambil mudah pelajaran dan pemahaman al-Quran.

Ingatlah, al-Quran boleh menjadi pembela atau sebaliknya kepada kita di akhirat nanti. Dan ia bakal dijadikan beban untuk kita menjawab di depan Allah SWT di akhirat kelak sekiranya kita tidak berusaha untuk mempelajarinya.

9) Maka Allah SWT pun hantar Malaikat Jibrail untuk menyampaikan Wahyu Allah SWT kepada Nabi SAW sebagai bimbinganNya untuk memerangi jahilia.

10) Amalan jahilia Arab termasuk pembunuhan anak perempuan, penindasan atas golongan tua dan wanita, kepercayaan khurafat, tathayyur atau thiyarah, syirik dll. Islam datang untuk menghapuskan amalan2 jahilia ini.

11) Masyarakat umat Islam pada hari ini pula berbalik kepada amalan2 jahilia ini. Salah satu drpd faktor penyumbang kepada masalah ini adalah pengurusan Islam yg tidak baik oleh pihak berkuasa atau pihak pemerintah.

12) Segala-gala yg berlaku dalam hidup Nabi SAW merupakan 'divine intervention'. Kehidupan Nabi SAW telah direkod dalam hadits oleh para sahabat 1400 tahun yg lepas sebagai suatu contoh (role model) dan pengajaran kepada kita pada hari ini.

13) Akan ada 2 yang hadir menjadi pembela atau perberi syafaat kepada kita di hari akhirat nanti. Ia adalah Quran dan juga amalan puasa. Quran akan berkata: Ya Rabb, dia ini pada waktu malam tidak tidur kerana membaca aku, berilah syafaat kepadanya, ya Allah.

Ibadah Puasa pula berkata: Ya Rabb, dia pada siang hari menahan dari makan dan syahwat, berilah syafaat kepadanya, ya Allah. (HR Termizi)

14) Manusia akan kembali menjadi sejahil-jahilnya jika tidak mengikut ajaran al-Quran.

15) Ingat! Al-Quran boleh menjadi pembela atau sebaliknya kepada kita di akhirat nanti. Boleh jadi seseorang itu dianugerahkan mahir baca al-Quran dengan bacaan yang sedap. Tetapi mereka menunjuk-nunjuk dan tidak ikhlas. Maka tiada faedah baginya.

Boleh jadi seseorang itu tidak mahir, tetapi sentiasa berusaha dan menginginkan ilmu al-Quran, maka nilainya lebih tinggi di sisi Allah. Al-Quran akan menjadi hujah untuknya di akhirat kelak.

- Allah telah menjadikan al-Quran itu mudah, tiadakah yang mahu mengambil pengajaran? Allah telah menjadikan al-Quran untuk dihafal, tiadakah yang mahu mengambilnya?

16) Hidup manusia adalah diantara nikmat dan ujian. Islam mengajar dan membimbing manusia bagaimana mengharungi kehidupannya agar mendapat kejayaan di dunia dan akhirat. Tetapi waktu bilakah manusia akan memohon bersungguh-sungguh kepada Allah? Ya betul, ketika susah.

Manusia hanya akan mendekati agama apabila dia susah. Ketika kita diuji, ketika kesusahan, waktu muazin belum azan kita sudah bangun baca al Quran dan dan tunggu Solat. Tetapi ketika manusia dalam nikmat, kita akan lalai sehingga kita lupa kewajipan kita sebagai seorang Umat Islam.


~ kelas tamat ~






No comments:

Post a Comment