Search This Blog

Wednesday, July 26, 2017

Kisah Imam Malik bin Anas (Mazhab Maliki)



Abu Abdullah Malik bin Anas bin Malik Amir Al-Harith, atau lebih dikenali sebagai Imam Malik, iaitu pengasas mazhab Maliki dilahirkan di Kota Madinah pada 93 Hijrah bersamaan dengan zaman pemerintahan Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik daripada kerajaan Bani Umaiyah.

Keluarga beliau berasal dari Yaman, iaitu dari suku al-Asbahi. Datuk Imam Malik, 'Abu Amir bin Al-Harith telah berpindah dari Yaman ke Madinah pada tahun 623 CE untuk menuntut ilmu Islam dari Khalifah yang kedua, Umar ibn Kattab. Abu 'Amir juga merupakan salah seorang dari pengumpul ayat-ayat al-Quran untuk dibukukan (mus'haf) pada zaman Khalifah Uthman.

Awalnya, Imam Malik mengikuti jejak saudaranya yang bernama Nadhar dalam mempelajari hadits. Kemudian beliau telah memperolehi ijazah hafiz al-Quran dari Abu Suhail Nafi' ibn 'Abd ar-Rahman. Imam Malik juga pernah belajar dari banyak guru, diantara guru-guru beliau adalah Hisham ibn Urwah, Ibn Shihab al-Zuhri, Jaffar al Sadiq dan juga pengasas mazhab Hanafi, iaitu Abu Hanifa.

Imam Malik adalah pengarang kitab hadits yang teragung yang mengabungkan ilmu hadits dan ilmu feqah. Telah diakui para ulama bahwa kitabnya, al-Muwatta adalah kitab hadits yang terawal dan paling sahih dalam sejarah Islam. Sanad Imam Malik, iaitu Silsilat al-Dhahab (The Golden Chain of Narrators) adalah sanad yang paling sahih yang diakui oleh semua ulama muhaditsin, termasuk Imam Bukhari.

Perawi silsilat al-dhahab adalah terdiri dari Imam Malik yang riwayat dari Nafi‘ Mawla ibn ‘Umar, yang riwayat dari Umar ibn Kattab, yang riwayat terus dari Nabi Muhammad SAW. Terdapat lebih kurang 80 hadits dari sanad silsilat al-dhahab di dalam Kitab al-Muwatta. Imam Shafii, iaitu pengasas mazhab Shafii dan juga anak murid kepada Imam Malik pernah berkata, "Tidak ada buku di muka bumi ini yang lebih dekat dengan kebenaran al-Quran selain dari kitab Muwatta".

Diantara fatwa teragung Imam Malik adalah lafaz 3 talak dalam satu lafaz hanya jatuh satu talak sahaja. Akibat dari fatwa ini, beliau telah dipenjara dan dirotan sehingga patah tulang belakang kerana fatwa ini tidak disukai oleh Khalifah al-Masshur dari Bani Abbas di Baghdad. Namun Imam Malik masih mempertahankan pendapatnya dalam masalah ini walaupun didera dan dizalimi.

Pada suatu ketika, khalifah kelima, iaitu Khalifah Harun al-Rasyid mencegah Imam Malik dari mengatakan sepotong hadits tertentu, tetapi ia tidak dihiraukan larangan tersebut, lalu membaca Surah al-Baqarah ayat 159, yang menjelaskan bahwa sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa yang Allah SWT turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, akan dilaknat oleh Allah dan semua makhlukNya.

Secara ringkas, methodologi ijtihad Imam Malik menyelesaikan masalah agama dengan mengeluarkan fatwa atau mengistinbatkan hukum adalah seperti berikut:

a) Rujukan utama: Al Quran - pengambilan hukum berdasarkan zahir nash al-Qur’an.

b) Rujukan kedua: Sunnah Nabi SAW - apabila nash al Quran memerlukan takwil, atau tidak mempunyai penjelasan yang kukuh, Imam Malik akan merujuk kepada hadits mutawatir.

c) Rujukan seterusnya selepas al Quran dan Sunnah Mutawatir adalah:

Amal ahlul Medina ---> Maslahah ---> Qiyas ---> Hadits Ahad
---> Ra'i of Sahabi ---> Sadd al-Dhara'i ---> Urf --> Istishab.

Imam Malik juga adalah seorang ulama mujtahid yang tidak segan dengan perkataan, "Aku tidak tahu". Ini adalah kerana salah seorang dari guru beliau yang bernama Ibnu Harmaz berpesan, “Seorang yang berilmu harus mewarisi kepada murid-muridnya perkataan ‘aku tidak tahu’. Khalid ibn Khidash yang datang dari Iraq ke Madinah untuk tanya 40 soalan, hanya 5 soalan sahaja yang dijawab, yang lain semua kata, 'aku tidak tahu'.

Menjelang wafatnya, Imam Malik ditanya masalah kenapa dia tak pergi ke Masjid Nabawi selama beberapa tahun, lalu dia menjawab, "Yang menghalangi aku untuk melakukan semua itu adalah penyakit saya yang sering buang air kecil, oleh kerana itu aku tak sanggup untuk mendatangi Masjid Rasulullah. Dan, aku tak suka menyebut penyakit aku, kerana khawatir aku akan selalu mengadu kepada Allah."

Imam Malik rahimahullah wafat di Kota Madinah pada tahun 179 H/795 M ketika berusia 85 tahun. Beliau dikuburkan di Baqi’.


Wallahu'alam

- Assignment Pengajian Fiqh dari Ustaz Ustaz Mustafar Mohd Suki :- Mazhab-mazhab yang ada di dunia (Hanafi / Malik / Syafie / Hambali / Zahiri / Sufyan as-Tsauri / Jaafari / Sufyan bin Uyaynah / At-Thobari / al-Qadi Abu Yusuf)

1. Nama imam
2. Asal / background pendidikan
3. Nama Guru & anak Murid
4. Cara mereka mengeluarkan hukum (Usul mazhab)

>
<

No comments:

Post a Comment