Search This Blog

Wednesday, May 10, 2017

IDT-IQS Pengajian Sirah Nabawiyyah




Pengajian Sirah Nabawiyyah oleh Ustaz Ezry Fahmi Eddy Yusof

1) Sirah Nabi SAW dari sebelum lahir, selepas Nabi SAW lahir sehingga Nabi SAW wafat.

2) Cerita kelahiran, peristiwa, sekeliling, kehidupan kematian, watak dan sifat Nabi SAW.

3) Sirah = sejarah dan biography Nabi SAW


Mengapa kita belajar Sirah? Apakah manfaat mempelajari sirah?

1) Untuk mengenali dan menghayati Nabi SAW.

2) Siapa lagi yang boleh kita jadikan contoh tauladan (role model) yg terbaik selain Nabi SAW?

3) Watak Nabi SAW dari sudut mana yang dilihat. Sunnah Nabi SAW sebagai ayah, pemimpin, nabi dll.

4) Nabi SAW ialah pemimpin yg 'walk the talk'.

5) Mengapa Allah SWT berfirman? Apa kaitan Wahyu Allah SWT dengan kehidupan Nabi SAW?

6) Meningkatkan cinta kita pada Nabi SAW.

7) Bantu kita memahami dan mendalami ayat-2 al-Quran.

8) Methodology untuk membangunkan ummah. Menghindarkan islamophobia.

Sumber-sumber utama Sirah

1) Al Quran

2) Al Hadits

3) Buku-buku sirah - Urwah bin az Zubair (92H), Aban bin Usmah bin Affan al Madani (120H)....Muhammad bin Ishaq (152H), Muhammad bin Saad (230H), Ibnu Hisyam (218H).....dll.

4) As Syamail Termizi (keperibadian Nabi SAW)

5) Al Dalail (keajaiban)

6) Buku2 sejarah Mekah dan Madinah


Buku Rujukan Sirah untuk orang Umum

1) Ar-Rahiq al-Makhtum

- Rahiq Al-Maktum lebih tebal kerana pengarang menulis mengapa sesuatu peristiwa itu berlaku,
latar belakang dan keadaan masyarakat, dan cerita-cerita, termasuk syair-syair.

2) When the Moon Split - Safiur Rahman Mubarakpuri

- When the moon split - lebih nipis kerana mengambil point yang sahih-sahih sahaja.

3) Shahih Sirah Nabawiyah - Dr Akram Dhiya Al-Umuri

- Shahih Sirah Nabawiyah - tebal, sangat akademik, sesuai untuk pengkaji, Pengarang
menggunakan method periwayatan hadis dalam kitab sirahnya. Kurang sesuai untuk orang
awam.


GENEALOGI BANGSA



Bangsa Arab (2 Kategori)

1 - Arab Bai'dah (Pupus) - Contoh: Kaum Tsamud, Ad, Madyan

a) Kaum Tsamud - (Surah Araf:78-80) Kaum Nabi Soleh - Pandai mengukir batu. Allah mengeluarkan Unta dari batu sebagai mukjizat kepada Nabi Soleh.

b) Kaum Nabi Luth, dihancurkan kerana mendatangi lelaki dan meninggalkan perempuan. Dikenali sebagai kaum Sodom.

c) Kaum Ad - Nabi Nuh diutuskan daripada kalangan mereka. Mereka menyembah berhala. Pandai membina struktur-struktur yang indah. Dilandakan banjir yang besar kerana keingkaran mereka. Anak dan Isteri Nabi Nuh termasuk dalam golongan yang dibinasakan

d) Kaum Madyan - (Surah Hud:84) Mereka gemar menipu takaran atau perniagaan. Nabi Syuib diusir kerana membawa ajaran tauhid.


2 - Arab Baqiyah (Masih Wujud)

Bangsa Nabi Nuh yang terselamat dalam bahtera, terpecah kepada beberapa bahagian:

a) Bangsa Nabi Nuh --> Qathan (Qahtani) --> Ya'rub (bangsa arab yang asli, bahasa arab yang asli) --> Auz / Khazraj / Zaid Harithah

b) Bangsa Nabi Nuh --> Nabi Ibrahim --> Nabi Ismail --> Adnan (Adnani) --> Nabi Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم

Dari Adnan sehingga Rasulullah صلى الله عليه وسلم, ada 20 generasi (yang telah dipastikan kesahihannya)
--------

Nabi Ibahim ada dua anak - Ismail dan Ishak

Dari keturunan Ishak - setiap generasi ada nabi / rasul (Yaakob, Yusuf, Ayub, Daud, Sulaiman, Musa, Isa)

Dari keturunan Ismail - Hanya nabi Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم

---------

KEHIDUPAN BERAGAMA DI MEKAH PADA ZAMAN JAHILIAH


Asalnya, Nabi Ibrahim, Ishak, dan Ismail kesemuanya membawa ajaran Islam yang benar. Nabi
Ibrahim mengajar tawaf dan memohon doa hanya kepada Allah.

Aqidah:
Lama, kelamaan, penyimpangan agama Ibrahim dan penyebaran kesyirikan berlaku.

Hadis:
Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: Aku melihat Amru bin Luhay menarik punggungnya ke neraka dan dia adalah orang pertama mempersembahkan as-Sawa'ib (Sahih Bukhari no 3521)

Hubal - Mekah
Latta - Taif

- Latta seorang yang mulia yang suka memberi makanan kepada manusia. Orang kemudian membina tugu memperingati, dan orang kemudian menjadikannya sembahan.

Kisah-kisah diatas jika dikaji, ia sama sepertimana munculnya ajaran-ajaran agama lain.

Pada awal konfusius, hanyalah seorang govenor yang bagus. Kemudian setelah dia mati, maharaja mengiktiraf jasanya dan membina tugu. Orang kemudian memujinya berlebihan dan kemudian menyembahnya.

Syariat:

- Mereka menyembelih untuk berhala

- Mereka bertawaf secara berbogel

- Hasil tanaman akan dibahagikan kepada Allah, dan juga kepada berhala.

- Bernazar

- Berdusta terhadap Allah - mengada-adakan syariat yang bukan dari Nabi SAW

Contoh: Unta betina - sekiranya ia melahirkan 10 ekor anak jantan, maka dinamakan Bahirah
dan mereka akan memuliakan unta ini.

- Mempercayai Kahin (tukang tilik)

- Mengurang dan menambahkan ibadah mengikut hawa nafsu

- Bersiul dan bertepuk tangan di masjid Haram.

- Mengubah tempat wukuf

- Meletakkan patung pada Safa dan Marwah


Setiap tahun mereka mengerjakan Haji, tetapi mengikut tatacara dan selera mereka sendiri
mengikut apa yang mereka rasakan baik. Berlainan dengan ajaran dan amalan yang dibawa
oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail.

----------

BANI QURAISH

a) Abd Manaf

b) Hashim

c) Abd al-Mutallib

d) Abd Allah

e) Muhammad

f) Abd Manaf - seorang dermawan yang memberi makan ketika musim haji

Abd al-Mutallib:
Mimpi mengenai telaga zam-zam, dan kemudian menggali dan menjumpai telaga zam-zam. Kemudian orang mekah berebut untuk menjadi pemilik telaga tersebut sehingga mereka terpaksa mencari tukang tilik untuk menetukan.

Dipendekkan cerita, Abd al-Mutallib akhirnya mendapat hak milik telaga zam-zam tersebut. Abd al-Mutalib juga telah bernazar, sekiranya dia mendapat hak milik zam-zam dan mendapat 10 anak, beliau akan korbankan salah seorang anaknya.

Ditakdirkan dia mendapat 10 anak dan diundi untuk dikorbankan Abd Allah. Mereka mencari tukang tilik. Tukang tilik memberi cadangan untuk mengundi, jika nama Abd Allah keluar, maka tambahkan 10 ekor unta. Setelah 10 kali undi, barulah nama Abdullah tidak keluar. Maka jumlah unta dikorbankan adalah 100 ekor sebagai tebusan untuk Abdullah.

Abdullah:
Hanya sempat bersama dengan aminah buat sementara waktu. Setelah bersama Aminah, Abdullah berdagang ke luar negeri dan kemudian wafat.

Rasulullah صلى الله عليه وسلم lahir pada tahun Gajah. Mengapa digelar tahun gajah?
Kerana mereka tiada tamadun, maka mereka menamakan tahun mengikut peristiwa besar yang berlaku pada tahun itu.

Tiada perbezaan pandangan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم lahir pada tahun gajah. Tetapi tarikh lahir Rasulullah صلى الله عليه وسلم ada perselisihan.

Muhmmad & Khadijah
Qasim, Abdullah, Zainab, Ruqaiyah, Ummu Kalthum, Fatimah


KELAHIRAN NABI MUHAMMAD (pandangan-pandangan)

1) 12 Rabiulawal, Tahun Gajah - Ibn Ishaq (150H), Jabir, Ibn Abbas, tanpa sanad

2) 2 Rabiulawal, Tahun Gajah - al-Waqidi

3) 8 Rabiulawal, - Ibn Hazm, Imam Malik

4) 10 Rabiulawal, - Ibn Asakir

5) 17 Rabiulawal - Sebahagian ulama Syiah

6) 9 Rabiulawal - menggunakan ilmu falak terkini


Mengapa 12 Rabiulawal famous? Secara akademik, ini adalah kerana kerjaan yang pro-syiah pada zaman Fatimiah menjadikan tarikh ini sebagai hari cuti sambutan maulid nabi.

Dalam Hadis yang sahih, Rasulullah صلى الله عليه وسلم menyatakan baginda lahir pada hari Isnin. Apabila ditanya mengapa Rasulullah صلى الله عليه وسلم berpuasa pada hari isnin, baginda menjawab: Hari tersebut aku dilahirka, hari aku diutus, atau diturunkan wahyu kepadaku. (HR Muslim 1162)


KISAH KELAHIRAN NABI MUHAMMAD: ANTARA SAHIH DAN PALSU

1. Aminah tidak rasa dirinya mengandung - dhaif jiddan

2. Aminah bermimpi dinamakan Nabi Muhammad - Dr Akram nilai Dhaif

3. Lahir dalam keadaan sujud - sanadnya lemah

4. Peristiwa-peristiwa Ajaib - Api Majusi terpadam / Pillar Parsi Roboh: tiada isnad, Tiada dalam rekod sejarah dari masyarakat itu berkenaan peristiwa yang berlaku

5. Keluar Cahaya dari kemaluan Aminah ketika melahirkan Nabi Muhammad - dinilai hassan

6. Nabi lahir dalam keadaan Berkhatan - Dhaif Jiddan, terlalu lemah, tidak boleh digunakan

- Nabi dikhitankan oleh Abd Mutallib - tidak boleh dibuat hujah kerana tiada jalur, cuma ia adalah budaya masyakarat arab ketika itu.

- Jibril mengkhitankan Nabi sewaktu dibelah dada.

- Kesimpulan - tiada hadis sahih berkaitan perkara ini

- Congenital defect aposthia - Doktor perubatan mengatakan ini bukanlah satu keisitimewaan, tetapi adalah sesuatu kecacatan pada bayi.

Kerja rumah:
Pilih apa sahaja peristiwa di dalam sirah, dan kaji, dan ceritakan pengajaran yang boleh
didapati dari peristiwa tersebut.

Hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari (maksudnya):
Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, Telah menceritakan kepada kami dari Al Laits dari 'Uqail dari Ibnu Syihab dari 'Urwah bin Az Zubair dari Aisyah -Ibu Kaum Mu'minin-, bahwasanya dia berkata: "Permulaaan wahyu yang datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah dengan mimpi yang benar dalam tidur. Dan tidaklah Beliau bermimpi kecuali datang seperti cahaya subuh.

Kemudian Beliau dianugerahi kecintaan untuk menyendiri, lalu Beliau memilih gua Hiro dan bertahannuts yaitu 'ibadah di malam hari dalam beberapa waktu lamanya sebelum kemudian kembali kepada keluarganya guna mempersiapkan bekal untuk bertahannuts kembali.

Kemudian Beliau menemui Khadijah mempersiapkan bekal. Sampai akhirnya datang Al Haq saat Beliau di gua Hiro, Malaikat datang seraya berkata: "Bacalah?" Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjelaskan: Maka Malaikat itu memegangku dan memelukku sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi: "Bacalah!" Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca".

Maka Malaikat itu memegangku dan memelukku sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi: "Bacalah!". Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Malaikat itu memegangku kembali dan memelukku untuk ketiga kalinya dengan sangat kuat lalu melepaskanku, dan berkata lagi: (Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia Telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah)."

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kembali kepada keluarganya dengan membawa kalimat wahyu tadi dalam keadaan gelisah. Beliau menemui Khadijah binti Khawailidh seraya berkata: "Selimuti aku, selimuti aku!". Beliau pun diselimuti hingga hilang ketakutannya. Lalu Beliau menceritakan peristiwa yang terjadi kepada Khadijah: "Aku mengkhawatirkan diriku". Maka Khadijah berkata: "Demi Allah, Allah tidak akan mencelakakanmu selamanya, karena engkau adalah orang yang menyambung silaturrahim."

Khadijah kemudian mengajak Beliau untuk bertemu dengan Waroqoh bin Naufal bin Asad bin Abdul 'Uzza, putra paman Khadijah, yang beragama Nasrani di masa Jahiliyyah, dia juga menulis buku dalam bahasa Ibrani, juga menulis Kitab Injil dalam Bahasa Ibrani dengan izin Allah. Saat itu Waroqoh sudah tua dan matanya buta.

Khadijah berkata: "Wahai putra pamanku, dengarkanlah apa yang akan disampaikan oleh putra saudaramu ini". Waroqoh berkata: "Wahai putra saudaraku, apa yang sudah kamu alami". Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menuturkan peristiwa yang dialaminya. Waroqoh berkata: "Ini adalah Namus, seperti yang pernah Allah turunkan kepada Musa. Duhai seandainya aku masih muda dan aku masih hidup saat kamu nanti diusir oleh kaummu".

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertanya: "Apakah aku akan diusir mereka?" Waroqoh menjawab: "Iya. Kerana tidak ada satu orang pun yang datang dengan membawa seperti apa yang kamu bawa ini kecuali akan disakiti (dimusuhi). Seandainya aku ada saat kejadian itu, pasti aku akan menolongmu dengan sekemampuanku".

Waroqoh tidak mengalami peristiwa yang diyakininya tersebut kerana lebih dahulu meninggal dunia pada masa fatroh (kekosongan) wahyu. Ibnu Syihab berkata; telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bin Abdurrahman bahwa Jabir bin Abdullah Al Anshari bertutur tentang kekosongan wahyu, sebagaimana yang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ceritakan: "Ketika sedang berjalan aku mendengar suara dari langit, aku memandang ke arahnya dan ternyata Malaikat yang pernah datang kepadaku di gua Hiro, duduk di atas kursi antara langit dan bumi. Aku pun ketakutan dan pulang, dan berkata: "Selimuti aku. Selimuti aku".

Maka Allah Ta'ala menurunkan wahyu: (Wahai orang yang berselimut) sampai firman Allah (dan berhala-berhala tinggalkanlah). Sejak saat itu wahyu terus turun berkesinambungan." Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abdullah bin Yusuf dan Abu Shalih juga oleh Hilal bin Raddad dari Az Zuhri. Dan Yunus berkata; dan Ma'mar menyepakati bahwa dia mendapatkannya dari Az Zuhri.
(HR. Bukhari: No 3)

>
<

Menjadi "manusia" sebelum "Muslim"

Rasul membina karakternya selama 40 tahun, untuk menghadapi perjuangan pengembaraan yang lebih mencabar.

Seorang Orientalis berkata:
Sekiranya Muhammad adalah seorang pembohong, tidak mungkin pembohongannya sampai sekarang diikuti dan masih mempunyai ramai pengikut yang baru pada setiap zaman.

Kisah pembinaan semula Kaabah dan peletakkan Hajar Aswad
Sebelum Rasulullah ﷺ dilantik menjadi Rasul, kejadian banjir besar telah mengakibatkan kaabah hampir musnah.

Maka kabilah-kabilah Quraish telah bersepakat untuk menghancurkan dan mendirikan kaabah yang baru. Mereka tahu bahawa pembinaan kaabah baru perlu digunakan duit yang 'bersih', iaitu duit yang bebas dari riba, dari hasil perjudian, dari hasil pelacuran, atau dari hasil mencuri.

Setiap kabilah telah diberikan tiang untuk mereka membinanya. Tetapi apabila tiba hari untuk meruntuhkan kaabah, kesemua tidak berani untuk meruntuhkan kaabah tersebut.
Walid ibn Mughirah adalah orang pertama yang beranikan diri untuk mengetuk kaabah, ia kemudian diikuti oleh orang lain setelah mereka melihat Walid masih selamat.

Kemudian, setelah siap dibina kaabah, kesemua kabilah bertelagah untuk memasang bahagian terakhir, iaitu bahagian hajar aswad.

Pergaduhan hampir berlaku, untuk mengelakkan pertumpahan darah, semua kabilah bersetuju untuk melantik orang yang mula-mula masuk pintu masjid menjadi pemutus diantara mereka.

Ditakdirkan Allah membuat Rasulullah ﷺ menjadi orang yang melalui pintu tersebut. Kesemua kabilah menjadi sangat gembira melihat lelaki yang masuh tersebut adalah Muhammad kerana mereka mengetahui keperibadiannya yang adil dan jujur.

Rasulullah ﷺ menyuruh hajar aswad diletakkan di tengah-tengah kain dan kesemua kabilah memegang penjuru kain tersebut dan diangkat menghampir tempat letak hajar aswad.

Rasulullah ﷺ kemudian meletakkan hajarul aswad di kaabah. Kesemua kabilah merasa gembira dengan keputusan Rasulullah ﷺ ini.

Inilah diantara sikap Rasulullah ﷺ yang dicintai oleh ramai orang sebelum dilantik menjadi Rasul.


KISAH ZAID BIN HARITHAH

Zaid adalah seorang yang bebas (bukan seorang hamba), tetapi kemudian ditangkap secara zalim dan dijadikan hamba. Zaid kemudian dijual kepada Khadijah binti Khuwailid. Setelah Khadijah berkahwin dengan Rasulullah ﷺ, Khadijah menghadiahkan Zaid kepada Rasulullah ﷺ.

Setelah beberapa tahun, ayah Zaid mengetahui bahawa anaknya berada di Mekah dan telah menjadi hamba. Ayahnya kemudian pergi ke mekah dan berjumpa dengan Muhammad. Ayahnya memberitahu Muhammad bahawa Zaid adalah seorang yang merdeka dan bukan seorang hamba. Ayahnya meminta supaya anaknya dibebaskan.

Rasulullah ﷺ menyetujui permintaan Harithah tersebut, tetapi

Rasulullah ﷺ bersabda, "Terserah padanya, jika dia mahu maka aku tidak akan menghalangnya".
Zaid lalu berkata: "demi Allah, aku tidak akan memilih orang lain kecuali dirimu"
(Hadis Riwayat Termizi no 4185)

Setelah peristiwa ini, Rasulullah ﷺ terus memanggil orang ramai di Mekah, dan kemudian mengumumkan bahawa Zaid dibebaskan dan dijadikan anaknya (di zaman sebelum Islam, anak angkat di 'bin' kan dengan nama bapa angkatnya). Maka Zaid dipanggil Zaid bin Muhammad.

Tetapi setelah wahyu diturunkan, Surah Al-Ahzab ayat 3. Allah memerintahkan untuk memanggil

KISAH HILF AL-FUDUL (Perjanjian Fudul)

Ada seorang orang luar (bermusafir ke mekah) dizalimi oleh seorang pembesar Quraish. Tetapi tiada ketua kabilah Quraish yang sanggup menjadi pembelanya.

Orang tersebut kemudian mencipta satu syair mengutuk perbuatan zalim pembesar Quraish tersebut.
Beberapa pembesar Quraish membuat perjumpaan dengan beberapa penduduk Mekah untuk membuat perjanjian fudhul di mana mereka bersepakat untuk membela setiap manusia yang terzalimi tanpa mengira kabilah.

Rasulullah ﷺ berada di dalam perjumpaan tersebut dan bersetuju dengan keputusan majlis tersebut. Setelah Rasulullah ﷺ diangkat menjadi Rasul, rasulullh menceritakan semula perjanjian ini kepada sahabatnya dan mengatakan sekiranya diberi peluang untuk mengadakan perjanjian seperti ini lagi ketika Islam, baginda pasti menyetujuinya.


KISAH MENDAPAT WAHYU PERTAMA

Rasulullah ﷺ dipeluk oleh Jibril dan disuruh membaca.
Setelah kejadian tersebut, Rasulullah ﷺ lari ke rumahnya dan menceritakan kejadian tersebut kepada Khadijah.

Khadijah menenangkan Rasulullah ﷺ dengan menyatakan bahawa Allah tidak mungkin membiarkannya kerana baginda seorang yang:

- menyambungkan silaturahim
- menolong orang yang susah
- memberi makan kepada yang memerlukan
- membuat perkara baik

KISAH DAKWAH SECARA TERBUKA YANG PERTAMA DI BUKIT SAFA
Rasulullah ﷺ mengumpulkan orang ramai di bukit Safa untuk mengumumkan tentang agama Islam.

Rasulullah ﷺ bersabda di bukit Safa:

Apa pandangan kamu kalau aku memberitahu kamu di sebalik lembah ini ada angkatan berkuda yang hendak menyerang kamu, apakah kamu akan percaya kepadaku?
Serentak mereka menjawab: "Ya, kerana kami tidak pernah dapati pada engkau kecuali yang benar"


KISAH NABI MENGINGATI JASA DAN SUMBANGAN MUT'IM BIN ADI

- Mutim ibn Adi bersama 4 orang lain membatalkan boikot
- Selepas insiden di Ta'if - Mutim bin Adi memberi pelindungan kepada Rasulullah ﷺ
- Setelah Mutim bin Adi meninggal, peristiwa Badr berlaku di mana umat Muslimin menang dan mendapat ramai tawanan perang.

Setelah mendapat tawanan perang yang ramai, Rasulullah ﷺ bersabda:
"Sekiranya Mutim bin Adi masih hidup lalu memintaku membebaskan tawanan ini, aku akan lakukan untuknya." (HR Bukhari 4023)


~ Kelas Tamat ~ 


No comments:

Post a Comment